Norli Libris-ansatt fastslår kjempesuksess for Norli Libris

 

Et utvalg titler, alle av Jo Nesbø, i Norli Libris' nye "Merano"-satsing. Foto: Walkmans © by edvvc

NRK melder at Libris melder at det teknologiske flaggskipet Kibano (sprekt navn, nesten som «Mesta» eller «Always Ultra»), et lesebrett med en slags magnetkortleser bakpå, eller enda en avspiller til folket, rett og slett er utsolgt. Fra lageret altså – det finnes fortsatt i butikkene. Hvilket på en måte betyr at du ikke kan få kjøpt det lenger, men på den annen side kan du allikevel kjøpe det når du vil. Vi ler oss forvirret.

 

 

 

 

Ukjent antall solgt – helt utsolgt

Vi treffer adm.dir. Nils Sund i Norli Libris mens han sitter og skriver inn nye titler i den såkalte bokdatabasen. Dette gjøres ved hjelp av skrivemaskin, scanner, telefax og telegraf. Ifølge Norli Libris vil bokdatabasen i løpet av «kort tid» inneholde 200.000 titler, men Sund er foreløpig bare såvidt passert 1.700. Han klasker seg begeistret på knærne, men vil ikke røpe hva «utsolgt» betyr i form av antall solgte enheter. Sund fikk i sin tid jobben ved å vise til bred erfaring og lang utdannelse – uten at CV-en hans selvfølgelig kunne avsløre noe om hva denne erfaringen besto av eller hva han faktisk hadde studert. – Jeg sa at jeg bare var noe de MÅTTE ha, fordi jeg var dyr og litt gammeldags, hevder Sund. Ikke ulikt nettbrettet han nå lurer gamle og svaksynte til å skaffe seg for den nette sum av 1.499,- (intropris – kjøp nå! Ordinær pris er 1.990,-, som kjent bare «tusen kroner og noe»)

 

Ny teknologisk revolusjon

Norli Libris mener nå de har funnet nøkkelen til fremtidens digitale kulturkonsum, ved å fjerne «digital»-biten. Derfor håper de at det nye produktet de lanserer snart, «Merano», vil bli en like stor suksess og en mulighet til å ta andeler fra det lukrative musikkmarkedet. – «Merano» består av en avspiller som du kan bruke til å spille magnetbånd, eller såkalte kassetter, sier adm. dir. Sund. – Disse får du kjøpt i bokhandelen, og de er fine julegaver til en som har alt. Vi har rett og slett funnet opp en ny plastikkdings som ingen har sett før, for å kalle det «den perfekte gaven til en som har alt». Klassisk markedsføringstriks, sier Sund, som selv hevder han har lest «jævlig mange bøker om markedsføring», men ikke vil røpe nøyaktig hvor mange.

- Å ja, det hørtes smart ut. Det er sikkert mange som fortsatt har kassetter liggende hjemme? undrer vi.

- Dessverre vil ikke «Merano» være bakoverkompatibel, så man vil dessverre bli nødt til å kjøpe all musikken sin på nytt, i litt dårligere lydkvalitet, og man kan bare høre den på sin egen avspiller mandag til fredag mellom 08 og 16. Dette er begrensninger vi har innført til beste for forbrukerne, siden vi gjerne vil komme piratkopieringen til livs slik at vi kanskje kan sette prisene en gang i fremtiden, avslutter Sund.

Vi er smarte vi, det er dere som er teite

 

Caroline Heitmann, leder for netthandel hos Norli Libris, mener at Kibano Always Ultra er misforstått av kritikerne (også dette en klassisk suksess i markedsføring: Jo da, produktet er kjempebra, det er bare dere som ikke har forstått det). – Lesebrettet skal kunne brukes av alle, også de som er ukomfortable med å laste ned ebøker, sier hun til NRK. Ja, og datamaskiner bør jo kunne brukes av alle, også de som ønsker å skrive rett på skjermen med sprittusj og kjøpe ny skjerm for hver gang de skal bruke den. – Mange eldre ønsker for eksempel lesebrett fordi de har behov for å forstørre skriften, fortsetter Heitmann. Ja, dere burde jo egentlig lansere litt større magnetkort for de eldre, slik at det ble lettere å se hvilken bok man kjøpte? Så kunne dere ha TO magnetkort-lesere på baksiden, én for hver størrelse? Vagbladet kan bare oppfordre alle eldre og svaksynte til å løpe til nærmeste Norli eller Libris og slenge to tusen kroner på disken for å få muligheten til «større skrift». Og så løpe tilbake til bokhandelen igjen når de kommer hjem og oppdager at de har betalt to tusen kroner for ingen ting, og at de også må bruke mange tusen kroner på bøker for å ha lesestoff nok til en helg. Og så løpe tilbake til bokhandelen enda en gang, slik Heitmanns profetier lyder: - I tillegg setter mange pris på den hjelpen de kan få i bokhandelen.

Det er nesten så vi hører de oppgitte sukkene fra markedsavdelingen: – Hvorfor må vi på død og liv gi dem et PRODUKT? Kan de ikke bare betale oss?

 

Emneord: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,